30 juli, 2013

Nagelsvamp - Huskur (Vicks Vaporub) uppföljning

Nagelsvamp - uppföljning av huskur

Nagelsvamp huskur
Nagelsvamp på stortån
Huskuren Vicks Vaporub mot nagelsvamp påbörjades för ungefär fyra månader sedan. De som varit här tidigare vet att jag testat ättiksyra mot nagelsvamp tidigare och resultat var ganska bra. Nu är deltidsresultatet av huskuren här och det är inget glädjande besked jag har dessvärre. Sedan april har jag kontinuerligt kletat Vicks Vaporub på min högra stortå som var drabbad av nagelsvamp. I tidigare inlägg om huskuren  så vet de som varit här tidigare att jag började behandlingen på motsvarande sätt som jag gjorde med ättiksyran; jag filade och klippte nageln och kletade på Vicks. Nu har det gått snart 4 månader sedan jag började med huskuren och dessvärre måste jag meddela att resultaten har uteblivit :-( Nageln har fått fler sprickor, blivit gul(are) samt mer mossig - tydliga tecken på ett pågående angrepp på nageln alltså.

Nagelsvamp på nageln

Som ni kan se på bilden ovan så är tånageln fortfarande angripen av nagelsvamp och inte ser det ut som att Vicks Vaporub har hjälpt till att förhindra svampen - snarare tvärt om. Nageln har blivit sämre än tidigare! Jag kommer fortsätta med Vicks Vaporub några månader till för att verkligen ge huskuren mot nagelsvamp chansen men just nu ser det inte ljust ut! Än så länge kan jag tyvärr inte rekommendera Vicks Vaporub som en fungerande huskur mot nagelsvamp. Jag vill inte påstå att Vicks har gjort nagelsvampen värre, men bättre har det definitivt inte blivit.


Är det någon läsare som anonymt vill kommentera sina erfarenheter kring huskuren är ni mer än välkomna att göra så! 

5 kommentarer:

  1. Väldigt tråkigt att höra. Själv har jag 9 stycken infekterade tånaglar som jag har försökt bota. Jag hade till en början även fotsvamp, men den lyckades jag bota med aceton :).

    Jag har försökt med vinägern kuren på naglarna, och likt dig, inga resultat. Jag har påbörjat en vicks kur med, sedan c.a 1 månad tillbaka. Har dock inte låtit naglarna växa ut då de fortfarande växer ut infekterade. Filar ner dom ungefär var 4:e dag. Dock känns det som en mild förbättrning

    Jag kan dock rekommendera att du börjar inta äppelciders vinäger, oralt. Dricka c.a 2 skedar utspätt i vatten på morgon och kväll samtidigt somm du kombinerar med att stryka på vicks. Detta ska tydligen nå nageln inifrån, där det riktiga problemet befinner sig. Om inte den kuren funkar så vill jag sorgset meddela att jag inte tror det finns hopp i huskurer för oss kraftigt infekterade.

    Vad man måste inse också är att nagelsvamp ibland är rent genetiskt. Min pappa har haft nagelsvamp så långt han kommer ihåg, och även min farfar. Dock har min farmor aldrig fått det, trots att dom bott ihop nästan hela sina liv. Samma sak gäller mig och mina syskon. Jag och min syster blev smittade av min pappa, samt min mamma blev smittad. Efter ett tag träffade min pappa en annan kvinna, som han även fick en pojke med. Varken den nya mamman eller pojken (halv broshan) har blivit smittade. Jag tror personligen att vissa personer har det mycket svårare att fäkta bort just nagelsvamp. Otroligt synd bara att man ska behöva leva med den här sjukdomen, avundas dig som bara verkar ha det på två stornaglar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni blev smittade eftersom din pappa var, och fortfarande är extremt oansvarigt och äckligt! Asså vilken sorts person går och infektera andra med sin svamp? Hur som helst, här delar jag viktiga rekommendationer:

      1) Först och främst han borde ha två egna nagelklippare: en för att klippa dem friska naglarna, och den andra för att klippa dem infekterade naglarna. En annan viktig sak är att *ALDRIG jag menar ALDRIG dela dem med andra.*
      2) Han borde sterilisera sina nagelklippare med kokande vatten, samt alla dem sakerna han använder på sina fötter för minst 15 minuter efter användningen. Efter det borde han se till att ha allt separat från andras manikyrset.
      3) Han borde undvika totalt att gå barfota hemma.
      4) Den här är den viktigaste: han borde köpa desinfektionsmedel avsedd för desinfektion av ytor (exempelvis DAX Ytdesinfektion Plus eller Ajax Desinfektion spray) för att städa badkaret efter sig, samt golvet på toaletten och allt som hans fötter kan komma i kontakt med.
      5) Han borde tvätta sina strumpor 60°
      6) Han borde torka sina fötter efter duschen med en hårtork, och använda en svampdödande spray efter om möjligt (Exempelvis CuraFoot svampdödande spray)
      7) Givetvis han borde använda sprayen också till alla sina skor efter användningen, och se till att följa rekommendationerna av en läkare för att bli av svampen.

      Givetvis gäller dessa rekommendationer till resten av din familj *för att undvika smitta andra,* och stoppa situationen för att bli ännu värre än den redan är.

      Lycka till!

      Radera
  2. Dektakort kräm har jag använt tidigare till min fingersvamp o den hjälpte men den kom tillbaka o antar att jag slutade använda krämen innan svampen var helt död

    SvaraRadera
  3. Någon som vet vart det går att få tag på Vicks Vaporub, vill själv ge den här behandlingen, trots att det inte fungerade för dig, en chans. Verkar ju hopplöst att hitta produkten nu dock.

    SvaraRadera
  4. Hej. Borde finnas på apoteket eller apotea.se. tror jag köpte mitt på Ica!

    SvaraRadera